ش نیازهای عملکردی یا انگیزشی که بیشترین تاثیر را در کیفیت تولید و جذب مشتری دارند سرمایه گذاری کنیم.
* درک بهتر از نیازهای تولید: ملاک تولید که می تواند بیشترین تاثیر را بر رضایت مندی مشتری داشته باشد را باید مشخص نمود. طبقه بندی نیازهای تولید به نیازهای اساسی،نیازهای عملکردی و انگیزشی می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا بر بخش هایی از تولید تمرکز یابد.
* رضایت مشتری در مدل کانو می تواند به طور مطلوب با چگونگی گسترش عملیات ترکیب می شود. یک پیش نیاز یا شرط قبلی نیازهای مشتری را طبق حق تقدم و سلسله مراتب ها یش مشخص می کند که مدل کانو مورد استفاده واقع می شود تا اشکالی از تولیدات خاص و منحصر به فرد را جهت رضایت مندی مشتری ایجاد کند. و بنابراین آن پیش نیازهایی را در حد مطلوب جهت پیشرفت در فعالیت های مورد نظر به وجود می آورد.
* روش کانو کمک با ارزشی در موقعیت های معاوضه ومبادله در مرحله پیشرفت تولید ایجاد می کند. اگر دو تقاضای تولید نتواند بطور همزمان با هم برخورد داشته باشند به دلایل مالی و تکنیکی می باشد، این معیار و مقیاس می تواند مشخص کننده بیشترین تاثیر بر رضایت مندی مشتری باشد.
* نیازهای اساسی ، عملکردی ، وانگیزشی به عنوان یک قاعده و قانون در بخش هایی که مشتریان متفاوتی دارند قابل پیش بینی هستند. از این نقطه شروع، راه حل هایی ویژه ای برای حل مشکلات مشتریان سفارشی وجود دارد که از آن جمله می توان ارائه گارانتی برای محصول ارائه شده را نام برد که همین امر باعث بالارفتن سطح رضایت مندی مشتری در بخش های مختلف می شود.
* پیدا کردن و تکمیل کردن نیازهای انگیزشی و قابل توجه دامنه گسترده ای از تفاوت ها را ایجاد می کند. یک محصول می تواند به طور انحصاری موجب رغبت ولذت مشتری از نیازهای اساسی، عملکردی ، شود و همین علاقه مندی به این نیازها قابل تغییر نیز می شوند. (تلاوتی،1378 ،ص 51 )
تصویر محصول:
تصویر محصول همان ارزش ادراکی مشتریان از محصول می باشد و یک عامل اساسی در موضع یابی محصول تلقی می شود. تصویر محصول ، شرکت تولید کننده و کشور سازنده هر کدام می توانند ارزش متفاوتی را برای مشتری به همراه داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که محصولات برخی کشورها تصویر کلیشه ای از کیفیت ، قیمت و قابلیت اعتماد را در ذهن مشتری تداعی می کنند.

انتخاب نام و نشان :
یکی از تصمیمات بسیار مهم در بازاریابی محصولات تعیین نام و نشان تجاری محصول است. نام ونشان تجاری محصولات عبارت است از هر گونه کلمه، طرح ، صدا، شکل، رنگ ویا ترکیبی از اینها که برای ایجاد تمایز بین محصولات وخدمات یک شرکت یا فروشنده با محصولات و خدمات سایر شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد. نام تجاری عبارت است از نام بازرگانی و قانونی ای که شرکت تحت آن نام فعالیت می کند. هنگام انتخاب نام تجاری چند معیار باید در نظر گرفته شود که عبارتند از:
الف- نام تجاری باید مزایای محصول را توصیف نماید. مانند تیغ تیز که صفت برجسته این محصول راتوصیف می کند.
ب- نام تجاری باید گیرا، گویا و رسا باشد و در خاطره ها بماند. مانند پودر برف که سپیدی را تداعی می کند.
ج- نام محصول باید مناسب با فعالیت شرکت یا تصویر ذهنی محصول باشد. به عنوان مثال زمزم و بهنوش بیان کننده گوارا بودن و سلامت آشامیدنی هستند.
د- نام و نشان انتخابی نباید محدودیت قانونی داشته باشد.
اما برای نام گذاری محصولات استراتژی های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد که این استراتژی عبارتند از:
الف- انتخاب یک نام گروهی برای تمام محصولات:
در این روش تولید کننده از یک نام برای تمام محصولات استفاده می کند. از مزایای این روش کاهش هزینه های معرفی و عرضه محصول می باشد واز معایب آن اینکه تولید کننده یک نام با مصمی نمی تواند برای تمام محصولات خود انتخاب کند.
ب- نام های تجاری منفرد:
در این روش تولید کننده نام های متفاوتی برای محصولات انتخاب می کند. از مزایای آن انتخاب نام و نشان مناسب برای هر کالا است و از معایب آن بالا رفتن هزینه معرفی محصولات می باشد.
ج- اسامی گروهی جداگانه برای تمام کالاها:
در این روش تولید کننده برای هر گروه از محصولات مشابه یک نام تجاری انتخاب می کند. به عنوان مثال فروشگاه هایی مانند سیرز در آمریکا از این روش استفاده کرده است و برای هر گروه از محصولاتش یک اسم انتخاب کرده است.
د- تلفیقی از نام تجاری شرکت و اسامی محصولات منفرد:
در این روش تولید کننده از یک نام عمومی به اضافه یک پسوند استفاده می کند. مانند شرکت تویوتا که محصولاتش را با نام های تجاری تویوتا کریسیدا، تویوتا کرولا، تویوتا کرونا عرضه کرده است. (کاتلر ، ترجمه فروزنده 1379 ، ص358-357 )
ضمانت کالا :
ضمانت (warranty) تعهدی است توسط فروشنده که کالا آنچه که قرار است انجام دهد، انجام خواهد داد به عبارت دیگر ضمانت قبل از خرید کالا، اطمینان خاطر به خریدار خواهد داد. (اسماعیل پور، 1376 ، ص 241)

خدمات کالا :
ضمانت بدون یک سازمان سرویس دهی مناسب قابلیت اجرا پیدا نخواهد کرد هر چند خدمات پس از فروش برای یک مصرف کننده اهمیت دارد. اما برای یک خریدار صنعتی اهمیتش بیشتر است چرا که از کار افتادن ماشین الات و یا کالای صنعتی خسارت مالی زیادی را می تواند ایجاد کند. وجود لوازم یدکی مناسب، ارتباط تنگاتنگی با سیاست خدمات پس از فروش یک شرکت دارد. شرکت باید انبار لوازم یدکی مناسبی را که بازارهایش به راحتی به آن دستیابی داشته باشند، در نظر بگیرید.(همان منبع 1376 ،ص 242 )
استاندارد:
مفهوم لغوی استاندارد، نمونه ، قاعده، اصل، مقیاس تصویب شده و یا هر چیزی است که به عنوان مبنایی برای مقایسه پذیرفته شود(منتقمی، 1376 ، ص 31 ) استاندارد به طور کلی در زمینه های مختلف تولید، توزیع و مصرف مطرح است. استاندارد از لحاظ تولید، عبارتست از متحد الشکل کردن یا محدود ساختن انواع گوناگون یک کالا در قالب فعالیتهایی است که باید به منظور انطباق کالا با ضروریات مصرف، در جهت افزایش مطلوبیت ناشی از مصرف انجام می گیرد. با توجه به مبحث مورد نظر ما در این تحقیق، یعنی صادرات، در ادامه به بررسی اثراتی که استاندارد به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر صادرات کالاها و خدمات دارد، می پردازیم.
اثرات مستقیم استاندارد بر صادرات:
استاندارد کالا موجب می شود که خریدار در هنگام سفارش کالا هزینه و زمان کمتری را به منظور آزمایش و بررسی نمونه کالا صرف نماید. همچنین در هنگام تحویل کالا نیز، هزینه های کارشناسی و بازرسی کالا به منظور اطمینان از انطباق آن با نمونه ارائه شده کاهش می یابد و روند مبادله تسریع می شود.
استاندارد سبب می شود برخی کالاها که از کیفیت لازم برخوردار نیستند، نتوانند به بازار راه یابند که این امر موجب می شود که کالاهای مرغوب و قابل اطمینان به بهای بیشتر و سریعتر به فروش برسند.
کالای استاندارد از لحاظ بسته بندی، حمل و نقل و بیمه از تسهیلات بیشتری برخوردارند.
اثرات غیر مستقیم استاندارد بر صادرات:
استاندارد سبب کاهش قیمت تمام شده کالاها می گردد. زیرا تولید با روش های استاندارد موجب کاهش ضایعات و صرفه جویی در موارد اولیه می شود.
استاندارد علاوه بر کاهش هزینه تولید، مصرف را نیز افزایش می دهد. یعنی استاندارد از طریق افزایش کیفیت محصولات اعتماد مصرف کننده را جلب کرده و رغبت و آرامش خاطر او را در خرید تامین می کند که موجب افزایش سطح مصرف می شود (نادری ، اخوی، حکیمی، 1386 ، ص 335-332 )
انواع استاندارد :
با توجه به محدوده که مقوله استاندارد در آن مورد نظر می باشد. می توان 3 نوع استاندارد را در نظر گرفت . در صورتی که استاندارد خاصی منحصراً در قلمرو تحت حاکمیت یک کشور تدوین و اجرا شود (استاندارد ملی) مصداق می یابد؛ ولی در صورتیکه طرح استاندارد در منطقه ای فراتر یک کشور باشد استاندارد منطقه ای مطرح می گردد و هرگاه استاندارد و یژه ای در عرصه بین المللی ارائه شود یکی از مصادیق (استاندارد بین المللی) محسوب می شود. در ادامه دو نوع استاندارد مهم بین المللی را مورد بررسی قرار می دهیم(منتقمی 1376، ص 38-37 )
استاندارد سری ISO :
سازمان بین المللی استاندارد در سال 1987 مجموعه استاندارد های سیستم کیفیت را تحت عناوین
ISO 9004 را منتشر کرد. استانداردهای مذکور راهنمای استقرار سیستم کیفیت در سازمان های تولیدی یا خدماتی هستند و عناصر و شرایط لازم را جهت ایجاد سیستم کیفیت در سازمان مورد نظر در بردارند. این سازمان پس از مدتی اقدام به انتخاب سری استاندارد ISO 9004 کرد. پذیرفتن استانداردهای این سری توسط یک بنگاه اقتصادی نمایانگر تصمیم راسخ مدیریت نسبت به جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست است و ملاحظات زیست محیطی را در بردارد(همان منبع، ص 45-40 )
انواع استانداردهای ایزو:
استاندارد ISO 9000
استاندارد 1800 IOHOSAS
استاندارد 2200 ISO
استاندارد 17025 ISO /IEC
استاندارد16949 ISO/TS
استاندارد HACCP
استاندارد HSEوIMS
از انواع استانداردهای نام برده استاندارد نوع (3) و نوع (6) مربوط به بهداشت مواد غذایی می باشد. که به شرح آن می پردازیم.
3)استاندارد 2200ISO:ایمنی غذا وابسته به بروز مخاطرات بیماری زایی غذایی در هنگام مصرف می باشد. کنترل کافی و مناسب در طول زنجیره غذایی امری ضروری به نظر می رسد چرا که در مرحله از زنجیره غذایی ممکن است مخاطرات ایمنی غذا رخ دهد. لذا رسیدن به ایمنی غذا بایستی با تلاش همه گیر طرفهای زنجیره غذا صورت پذیرد به کار گیری این استاندارد به سازمان هایی که در دوره های مختلف زنجیره غذایی قرار دارند کمک می کند که بتوانند مخاطرات موجود در سیستم خود را شناسایی و کنترل نمایند. این استاندارد مجموعه ترکیبی موثری را جهت محصول اطمینان از ایمنی غذا در طول زنجیره غذایی ایجاد می نماید که عناصر کلیدی آن ها شامل ارتباط متقابل ، سیستم مدیریت ، برنامه های پیشنهادی و اصول HACCP می باشد. دامنه کاربردی ؛ کلید سازمان ها در محدوده زنجیره غذایی شامل تولید کنندگان مواد اولیه در کارخانه های تولید مواد غذایی و خوراک دام، عوامل درگیر با حمل و نقل و انبارش فروشگاه های خرده فروشی و تأمین کنندگان خدمات مرتبط با غذا نظیر خدمات سیستم بندی و … می توانند از این استاندارد بهره جویند.(تلاوتی ، 1387 ، ص 57 )
سیستم تجزیه و تحلیل خطرات و نقاط کنترل بحرانی HACCP ) ):
برای تامین سلامت و کیفیت مطلوب مواد غذائی ، کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و اعضای اتحادیه اروپا به سیستم HACCP روی آوردند. سیستم مذکور در مقایسه با سیستم کیفیت ایزو 9000 کم هزینه تر می باشد و شامل شناسائی و کنترل نقاط حساس و بحرانی فرآیند تولید است. این نقاط، مراحل یا مکان هایی در فرایند تولید مواد غذائی – از مواد اولیه تا مواد غذائی قابل مصرف توسط مصرف کننده – هستند که از طریق کنترل آن ها ، صدمات وارده در نقاط مذکور قابل پیشگیری، رفع یا کنترل می باشد. (منتقمی 1376 ، ص 61-60 )
موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران :
این موسسه از اعضای اصلی سازمان استاندارد می باشد. یکی از مهمترین وظایف این موسسه کنترل کیفیت کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری است. در راستای ایفای این وظیفه که به منظور ایجاد امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین المللی برای کالاهای نامرغوب جلوگیری نماید. این مؤسسه هر ساله فهرست اقلام مشمول استاندارد اجباری برای صادرات را منتشر می کند که بیشتر اقلام خشکبار از جمله کشمش مشمول آن هستنند.(همان منبع ، ص 73-71 )
بسته بندی:
بسته بندی محصول عبارتست از هرگونه ظرف یا بسته ای که محصول در آن برای فروشی به بازار عرضه می شود. یا به وسیله ی آن اطلاعات لازم در مورد محصول به مصرف کنندگان منتقل می گردد. معمولاً اولین چیزی که مصرف کنندگان هنگام خرید مشاهده می کنند بسته بندی محصول است. بسته بندی محصول از عوامل پر هزینه و مهم استراتژی بازاریابی است و به ویژه در مورد مواد غذایی اهمیت خاصی دارد. طراحان بسته بندی محصولات با