این محل به شکل گنبد ساخته شده بود، توسط مصری ها به صورت مسطح در آمد.

تصویر 3-1: نمای خارجی موزه آبگینه
زیرزمین بنا که امروزه محل کتابخانه ی موزه است، بیشتر حال و هوای معماری سنتی ایران را دارد. این کتابخانه شامل 2000 جلد کتاب به زبان انگلیسی و 1100 جلد کتاب به زبان فارسی در زمینه ی سینما، تئاتر، معماری، نقاشی، موسیقی، عکاسی، تاریخ هنر و باستان شناسی بوده که مورد استفاده ی عموم قرار دارد. کاربرد گسترده ی در و پنجره ها با آرایش های گوناگون در معماری سنتی ایران، معمار بنا را بر آن داشته که به جای استفاده از ایوان از پنجره های دوگانه استفاده کند. (در فرهنگ معماری این پنجره ها به پنجره های ایرانی یا ونیزی مشهورند)، به این ترتیب که در پشت پنجره های شیشه ای، درهایی چوبی تعبیه شده که تنظیم نور و حرارت داخلی ساختمان را امکان پذیر می سازد. سبک کلی معماری این بنا مانند بسیاری از ساختمان های دوره ی قاجار، تلفیقی از معماری سنتی ایران و معماری سده ی نوزدهم اروپاست.

تصویر 3-2: نمای داخلی موزه آبگینه
– 2-1-3 موزه ملی ایران باستان:
موزه ی ملی ایران با قدمتی حدود 60 سال، نه تنها بزرگ ترین موزه ی باستان شناسی و تاریخ ایران است، بلکه از نظر تنوع و کیفیت آثار، یکی از چند موزه ی بزرگ جهان نیز محسوب می شود. این موزه در فرهنگ موزه داران ایران به عنوان «موزه ی مادر» نامیده می شود. این بنا با هدف نگهداری و پژوهش در آثار گذشتگان، معرفی و نمایش و انتقال میراث آنها به آیندگان، ایجاد و تقویت تفاهم میان اقوام و ملل، شناخت و نمایش سهم آنها در فرهنگ و تمدن جهانی، کمک و تلاش در بهبود و افزایش میزان دانش عمومی مردم، به ویژه پژوهشگران برپا شده است.
اولین موزه در سال 1295 خورشیدی به نام «موزه ی ملی» یا «موزه ی معارف» در یکی از اتاق های بزرگ وزارت معارف واقع در سمت شمال بنای دارالفنون تشکیل گردید. این موزه دارای 270 قلم شیء مفرغی، سفالی، شیشه ای، سکه، اسلحه ی قدیمی، مهر، اشیاء چوبی، مرقعات، کتاب و منسوجات بود که به وسیله ی کارمندان اداره ی عتیقات جمع آوری یا توسط مردم اهداء شده بود.

تصویر 3-3: نمای ورودی موزه ملی ایران باستان
از آنجا که طرح و نقشه ی یک موزه با موضوع و اشیاء داخل آن هماهنگی داشته و با تاریخ و هنر آن سرزمین مرتبط و پیوسته باشد، آندره گدار سعی کرد معماری ساسانی ایرانی را در بنای موزه به نمایش گذارد. عمده ی آثار آن زمان اشیاء باستانی ایران قدیم بودند و یادآور معماری ساسانی. از این نظر نما و سردر ورودی موزه به سبک نمای ایوان مدائن (طاق کسری) ساخته شد. رنگ آجرها نیز به همین منظور به رنگ سرخ تیره تعیین شد تا نمایانگر معماری عصر ساسانی باشد. بنا شامل دو موزه در دو ساختمان مجزا به نام های موزه ی ایران باستان با تاریخ تأسیس 1316 هجری شمسی و موزه ی دوره ی اسلامی با تاریخ تأسیس 1375 می باشد. ساختمان موزه در واقع حجمی مکعب مستطیلی است که از سه قسمت تشکیل شده است. ورودی آن از یک تاق بزرگ ساسانی که یادآور قصرهای ساسانی خصوصاً در فیروزآباد فارس است و با ابهّت خود را در مجموعه ی شهری بیان می کند، صورت می پذیزد. حجم مستطیل شکل موزه دارای ابعاد 34 × 100 متر بوده و از سه قسمت ورودی، غضای نمایش اشیاء و فضای اداری تشکیل شده است که با شکست هایی در نمای جانبی، درازای آن تعدیل شده است. سالن اصلی موزه به طول 61 متر و عرض 34 متر طراحی شده و دارای نورگیر داخلی (حیاط مرکزی) به ابعاد 16 × 16 متر است و نور مناسبی به فضای اصلی سالن می رساند. در دیوارهای جانبی شرقی و غربی، پنجره های باریک و بلندی قرار دارد که ریتمی یکسان و تکراری را در امتداد سالن ایجاد می کند. این سالن در دو طبقه ادامه می یابد که از طریق پله ای بزرگ با یکدیگر ارتباط دارند.

تصویر 3-4: نمای سالن اصلی موزه ملی ایران باستان
بخش اداری دارای پلانی U شکل است که در امتداد شمالی سالن اصلی قرار دارد. این بخش ورودی مجزایی داشته و چهار طبقه است. بنا بر روی سکویی از سنگِ تراورتنِ سفیدِ تراشیده به ارتفاع 5/1 متر از سطح خیابان قرار گرفته و همین سنگ سفید به صورت قرنیزی ضخیم که کلاف بالای ساختمان است، نقطه ی اختتام سقف را مشخص می کند. جرزهای آجری دیوارهای خارجی از روی این سکو تا زیر قرنیز بام ادامه می یابند. در بالای قرنیز سنگی، جان پناه آجری، ارتفاع 12 متری بنا را به پایان می رساند. گدار هر قدر که در توان داشته، آجرکاری و جزئیات آن را در بنا غنی تر کرده است.
– 3-1-3 موزه دفاع مقدس:
موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت به عنوان محلی برای ارائه بخش اندکی از حماسه ملت غیور ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس در کنار مجموعه های بزرگ فرهنگی شهر نظیر باغ کتاب تهران، کتابخانه ملی ، فرهنگستان های جمهوری اسلامی ، باغ هنر، تهران سرای قرآن و مصلای بزرگ تهران به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران قرار گرفته است .
در این مجموعه می توان ارائه ی محتوا،روح حماسی و معارف دفاع مقدس را در قالب فناوری های نوین اعم از نمایشی،تعاملی و تلفیقی مشاهده کرد.سالن ها مجهز به کیوسک های اطلاعاتی با امکان صفحات نمایش لمسی برای دریافت اطلاعات تدقیق شده مربوط به تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس، مستند به گفتار فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و همچنین اسناد معتبر ملی و بین المللی می باشد و دارای فضای مفرح و مشجر 18 هکتاری با امکانات ویژه برای پذیرایی و گذران اوقات فراغت بازدید کنندگان است. این موزه شامل نمایشگاه های متعدد آثار هنری و فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس که با بهره گیری از سامانه های هوشمند نظارتی ( BMS، CCTV ) و بهره گیری از یک پایگاه داده (دیتاسنتر) مجهز و پرظرفیت برای ذخیره و نگاهداشت اطلاعات و اسناد دفاع مقدس اعم از عکس، فیلم ، مالتی مدیا، مدارک و اسناد، نقشه و …. می باشد .
در این مجموعه مسجد جامع خرمشهر در ابعاد واقعی به عنوان نماد مقاومت مردم شریف ایران اسلامی ساخته شده است . در کلیه فضاهای روباز و بسته سامان دهی ویژه برای گذر جانبازان و معلولان حرکتی در نظر گرفته شده است.
وجود سه آمفی تئاتر با امکانات و برنامه های :
آمفی تئاتر خلیج فارس ، با ظرفیت 500 صندلی ، امکان برگزاری نمایش ، همایش و برنامه های فرهنگی هنری و امکانات ترجمه همزمان،صدای دالبی و سراند، امکان نمایش فیلم سه بعدی دیجیتال با عینک مخصوص
آمفی تئاتر هویزه ، با ظرفیت 120 صندلی، امکان برگزاری همایش ها و دوره های تخصصی و آموزشی
آمفی تئاترسوسنگرد در فضای باز، با ظرفیت 700 صندلی و امکان برگزاری انواع برنامه های فرهنگی هنری
استفاده از آثار هنری هنرمندان ایرانی با بازسازی بخشی از رویکردهای مختلف دفاع مقدس شامل :
بخشی از یک محله در شهر خرمشهر
بخشی از پالایشگاه آبادان با استفاده از قطعات اصلی
سنگرهای رزمندگان در اقلیم های سردسیر و گرمسیر جبهه ها و بازسازی حضور رزمندگان اسلام در این سنگرها
وجود کتاب خانه تخصصی دفاع مقدس با بیش از یازده هزار عنوان کتاب و تجهیز آن به عنوان کتاب خانه الکترونیکی دفاع مقدس
امکان نگهداری یادبودی از 240 هزار شهید بزرگوار دفاع مقدس و نمایش دائمی آن ها در تالار پروانه ها
بزرگداشت و نمایش ابعاد زندگی و حماسه های فرماندهان شهید و شاهد دفاع مقدس در تالار پروانه ها ایجاد مکانی برای نشست های دائمی پیشکسوتان دفاع مقدس
نمایشی از حماسه دفاع مقدس از آغازین روزهای شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی ، تهاجم ، دفاع همه جانبه ، عملیات افتخار آفرین رزمندگان اسلام ، بزرگداشت نام و یاد شهداء ، جانبازان ، آزادگان ، مفقودالجسدها و نیروهای نظامی و غیرنظامی درگیر در جنگ و ارائه دستاوردهای این حماسه شبکه دسترسی مناسب از طریق مترو در نزدیکترین نقطه به شمال و جنوب موزه.

تصویر 3-5: پلان مجموعه موزه دفاع مقدس

امکانات ویژه برای بازدید کنندگان خاص :
استفاده از ابزار صوتی برای توضیح تالارها با امکان زبان فارسی و بیگانه برای استفاده فردی و گروهی
بهره گیری از مترجمین زبان های خارجی برای همراهی اتباع بیگانه به صورت انفرادی یا گروهی
امکانات ویژه برای انواع معلولان جسمی از تالارهای موزه
امکان نگهداری خردسالان بازدیدکنندگان
حضور راویان ویژه که خود فرمانده و یا رزمنده دوران دفاع مقـدس بوده و به روایت صحنه ها و تاریخ دفاع مقدس می پردازند
نمایش ادوات زرهی اغتنامی از ارتش بعث با ارائه بعضی کارکردهای آن در محوطه ی موزه
نمایش هواپیماهای شکاری ، سبک و فوق سبک
نمایش موشک های زمین به زمین به کارگیری شده در جنگ شهرها
نمایش هواپیماهای بدون سرنشین (RPV ) به کارگیری شده در دفاع مقدس
بهره گیری از آخرین امکانات فناوری اطلاعات درزمینه مدیریت ارتباط با مخاطب ، مدیریت دانش و گردش اطلاعات در موزه
امکان نمایش آخرین دستاوردهای علمی و نظامی نظام مقدس جمهوری اسلامی و به روز شونده.

تصویر 3-6 : سایت پلان مجموعه موزه دفاع مقدس
– 2-3 نمونه های خارجی:
-1- 2-3 موزه هنر فورت وورث :
موزه هنرهای مدرن فورت وورث در تگزاس ودر مجاورت موزه هنری کیمبل اثر برجسته لویی کان پس از مومدر نیویورک بزرگترین موزه هنرهای مدرن در امریکا و از بزرگترین کارهای خارجی تادائوآندو به شمارمیرود.تمامی آنچه که نشانه های ساختاری طراحی او میباشد دراین موزه دیده می شود.احجام بی پیرایه متشکل از سطوح هندسی ساده در بستری از مدولاسیون واضح،با مصالح ابتدایی همچون بتن نمایان،شیشه چوب و نوری که به آرامی بر آنها می تابد و به کمک آب انعکاسی متداوم را به نمایش می گذارد در جهت ایجادفضایی مینیمالیستی آرام و با احساس انسانی به خدمت گرفته میشوند. موزه متشکل از چند مکعب مستطیل است که بصورت پلانی ال شکل ترکیب شده وبدین ترتیب یک استخر بازتابنده را دربرمی گیرد. با تکه تکه شدن ساختمان مجموعه ای از احجام مکعب مستطیلی نمایش داده می شود این همان راهکار لویی کان برای موزه هنری کیمبل است.آندو سعی داشته به اثر ارزشمند مجاور پاسخی مثبت بدهد.از سوی دیگر فرم خطی امکان بسط و گسترش مفهومی و فیزیکی بنا را باز گذاشته است.دیوارهای سایت وظیفه به تاخیر انداختن درک ساختمان توسط مخاطب را دارند.

تصویر 3-7 : پلان موزه هنر فورت وورث
ابتدا فضاهای نمایش و گالری ها که میان دیوارهای بتنی شکل می گیرند سپس فضایی میان گالری ها و جدار شفاف وشیشه ای که گاه با پله وگاه با فضایی با دیوارهای از سقف تا کف شیشه برا ی دیدن منظر دوردست شهر در آنسوی استخر بکار رفته است و در نهایت محدوده ای ورای دیوارهای شیشه ای که با سقفی کنسول شده شامل یک المان Yشکل که نگهدارنده ی سقفی است که از تابش مستقیم خورشید بر روی کارهای هنری جلوگیری میکندو از پایین با آب که تا مجاورت جدار شیشه ای ساختمان پش میرود در هم می آمیزد همگی تمهیداتی است که آندو بواسطه