بازارهدف با کشش باشد. بسیاری از شرکتهای بین المللی حتی در شرایطی که بازار با کشش باشد جوابگوی اهداف کوتاه مدت شرکت باشد و ممکن است جنگ قیمت را در آن بازار ایجاد کند. دامپینگ به نفع خریداران است چون کالارا باقیمتی ارزانتر خریداری می کنند اما رقبا به دامپینگ به عنوان یک عمل خصمانه می نگرند که بازار را مورد تهاجم قرار داده است. به همین دلیل بسیاری از کشورها قوانین ضد دامپینگ را وضع نموده اند.(اسماعیل پور 1376 ، ص 309 )
واردات موازی یا بازاریابی خاکستری :
یکی از مسائل بازایابی بین المللی پدیده قیمت های متفاوت در کشورهای مختلف است. زمانی که این اختلاف قیمت زیاد می گردد، اشخاص مستقل وارد عمل می شوند و کالاها را از کشورهای ارزان می خرند و به کشورهای گران صادر می کنند و از اختلاف قیمت سود می برند. چون اینگونه واردات خارج از کانالهای تجاری معمول که توسط توزیع کنندگان و یا شبکه های فروش شرکت ها کنترل می شود، صورت می گیرد به آن بازار خاکستری یا واردات موازی می گویند . معمولا اختلاف قیمت در نتیجه استراتژی قیمت گذاری شرکتت و یا نوسانات نرخ ارز بین کشورهای مختلف بوجود می آید.(همان منبع 1376 ، ص 313 )

کرایه :
درکشورهایی که سرمایه برای خرید کالاهای گران قیمت صنعتی و سرمایه ای کم است ، کرایه می تواند جانشین مناسبی باشد. معمولاً اجاره بها ، هزینه قطعات یدکی و خدمات را نیز شامل می شود. پرداخت به صورت کرایه روش مناسبی برای کشورهای کمتر توسعه یافته که قادر به تعمیرو نگه داری تجهیزات سرمایه ای و تکنولوژی بالا نیستند. به شمار می آید(همان منبع ، ص 316 ).
تجارت متقابل :
تجارت متقابل شامل انواع مختلف توافقهای تجاری می باشد که در آن به ازای تمام یا بخشی از پول کالاهای خریداری شده ، کالاها و خدمات دیگر به فروشنده ارایه می شود. در ادامه به بررسی انواع تجارت متقابل می پردازیم.
الف- معاملات تهاتری(Barter ):
معاملات تهاتری شامل مبادله مستقیم کالا می باشد که در آن پولی رد وبدل نمی شود و واسطه ای نیز ندارد.
ب- تجارت جبرانی (compensation trading )
توافقی است که در آن پرداخت وجه کالا به صورت ترکیبی از پول و کالا می باشد.
ج – خرید متقابل (counter-purchase ):
این نوع معامله که رایجترین نوع تجارت متقابل می باشد دو قرار داد را در بر می گیرد. در قرار داد اول شرکت بین المللی با خریدار توافق می کند که کالا را با قیمت مشخصی بفروشد و در قرار داد دوم شرکت بین المللی تعهد می کند که معادل پول کالای صادر شده و یا درصدی از آن را کالا و خدمات از خریدار دریافت کند.
د- بای –بک (Buy –Back ):
این نوع قرار داد شامل فروش کالا یا خدماتی می باشد که خود ، تولید کننده کالاها و خدمات دیگر هستند. مثل کارخانه یا تجهیزات تولید. این نوع قرار داد معمولاً به دو شکل می باشد. در شکل اول فروشنده قبول می کند که قیمت کالا را به صورت اقساطی و به میزان معینی از محصول دریافت کند و در شکل دوم فروشنده کل مبلغ را در ابتدا دریافت می کند ولی تعهد می کند که میزان معینی از محصول را خریداری نماید.(همان منبع 1376 ،ص 318-317 )
محاسن تجارت متقابل:
الف- برای محصولات یک کشور بازارهای جدیدی ایجاد می شود.
ب- کالاهای اضافی و محصولات راکه از کیفیت نازلی برخوردارند و نمی توان آن ها را به صورت نقدی فروخت را می توان از طریق تجارت متقابل به فروش رساند.
ج- از طریق تجارت متقابل می توان وارد بازارهایی شد که ریسک بالائی دارند.
د- تجارت متقابل به دلیل ایجاد راه فرار از محدودیت های دولت سود فوق العاده ای دارند.( همان منبع 1376 ، ص 319 )

معایب تجارت متقابل:
الف- کالاهای تجارت متقابل معمولا کیفیت پائینی دارند. اما قیمت بالائی برای آن ها در نظر گرفته می شود.
ب- ممکن است کالاهائی که در نتیجه معاوضه به دست آمده اند مناسب با اهداف شرکت و یا قابل فروش نباشد.
ج- ارزیابی سوددهی تجارت متقابل مشکل است (اسماعیل پور 1376،ص319)
قیمت گذاری مناسب عاملی برای فروش بهتر و بیشتر:
یکی از مهمترین و ظایف شما به عنوان یک بازاریاب حرفه ای ، سرمایه گذاری و یا صاحب کسب و کار، تعیین قیمت مناسب و جذاب برای محصولات و یا خدماتتان می باشد. تعیین یک قیمت مناسب برای محصول و یا خدماتتان هم هنر است و هم علم.
نکات زیر ، رسیدن به این قیمت مناسب را تسهیل می نماید:
یکی از مهمترین و ظائف شما به عنوان یک بازاریاب حرفه ای ، سرمایه گذاری و یا صاحب کسب و کار ، تعیین قیمت مناسب و جذاب برای محصولات ویا خدماتتان می باشد. اغلب اوقات افراد هیچ راهبرد و استراتژی خاصی برای قیمت گذاری نداشته و از فهم (تصور ارزشی ) که قیمت گذاری می تواند در اذهان مشتریان بالقوه و دائمی ایجاد نماید غافل می باشند.
زمانی که تصمیم می گیرید برای یک محصول قیمت تعیین کنید ، چندین روش مختلف را فرا راه خود مشاهده می نمائید که به قیمت اولیه منتهی می گردد. اما از بین این رویه ها متداولترین آن ها یکی روش جمع صفر ، و دیگری قیمت گذاری رقابتی ، می باشند.
قیمت گذاری به روش جمع صفر:
روشی است که رقم صفر به علاوه کلیه هزینه ها شامل هزینه های تولید، هزینه های جاری و غیره و همچنین حاشیه ای که طبق روال صنفی و یا محصولات مشابه انتخاب می گردد، جهت رسیدن به قیمت اولیه آغاز می گردد.
قیمت گذاری رقابتی:
روشی است که طی آن کمیت و کیفیت محصولات و یا خدمات رقبا وهمچنین نرخ فروش آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. لذا چنانچه شما نیز کالا و یا خدماتی با کمیت و کیفیت مشابه ارائه می نمائید، می توانید با قیمت مشابه و یا ارزانتر (بسته به راهبرد و استراتژی سازمان و یا بنگاه اقتصادیتان) وارد بازار شوید. اما چنانجه محصول و یا خدمات شما متفاوت از آن چیزی است که در بازار ارائه می گردد، در این صورت با توجه به ویژگی های برتر و یا کاستی ها و همچنین ارزش های موجود در آن می توانید به انطباق قیمت محصول و یا خدمات خود با آن چه رقبا ارئه می دهند دسترسی پیدا کنید.
یک روش قیمت گذاری دیگر قیمت گذاری اعلاء :
شرکت های مانند (کادیلاک) از روش قیمت گذاری اعلاء استفاده می کنند. با این روش بالاترین قیمت را برای محصول و یا خدماتی که از بالاترین کیفیت و اعتبار برخوردار است در نظر می گیرند.(رولکس) و (سیکو) نیز به همین روش محصولات خود را قیمت گذاری می نمایند. زمانی که روش قیمت گذاری خود را متناسب با راهبرد بازاریابی و فروش سازمانتان انتخاب کردید بایستی گام بعدی یعنی تهیه برنامه قیمت گذاری چند گزینه ای را بر دارید. بیشتر موارد شرکت ها و بنگاه های اقتصادی، پس از انتخاب روش قیمت گذاری متوقف می شوند. بازاریابان حرفه ای به خوبی می دانند که بهینه سازی قیمت برای محصول و خدمات ، قیمت های چند لایه است که به تجربه حاصل می شود. البته هنوز بسیاری از افراد و شرکت ها قیمت گذاری را بر اساس آتش زدن به مال خود انجام می دهند. آنان معمولاً (اینگونه استدلال می کنند که ): این کالا یا خدمات را با چه قیمتی به بازار ارائه کنیم؟ نمی دانم مگر رقیب x مبلغ n را برای آن دریافت نمی کند، پس بهتر است ما زیرقیمت او برویم تا بتوانیم بازار را جذب کنیم ، نخندید… 90% محصولات و خدمات اینگونه قیمت گذاری می شوند.
اجازه دهید برای روشن شدن مطلب، روش قیمت گذاری در رستوران های اغذیه سریع ،را به عنوان مثال مطرح کنیم. رستوران های اغذیه سریع، انواع نرخ ها را برای غذاهای خود ارائه می کنند. بفرمائید چی میل دارید همبرگر یک طبقه، دو طبقه و یا سه طبقه ؟نوشابه کوچک ، متوسط و یا بزرگ؟ همانطور که می بینید شما هم بایستی در صنف و کار خودتان بتوانید انواع نرخ های مختلف از محصول یا خدماتتان را متناسب با سلائق و نیاز مشتریان ارائه دهید. وقتی مصمم به تعیین راهبرد و استراتژی قیمت گذاری برای محصول ویا خدماتتان شدید،هزینه ی مستقیم و غیر مستقیم ، دور نمای رقابت آمیز و نیازمند های متنوع اجزای بازار را مد نظر قرار دهید زیرا صرفاً با در نظر گرفتن چنین نکاتی قادر به تعیین و تدوین یک برنامه راهبردی برای قیمت گذاری محصولات خود خواهید بود. راهبردی را که فکر می کنید با بازار کار شما تناسب دارد انتخاب نمائید و آزمایش کنید… آزمایش کنید… آزمایش کنید.
از ارائه یک سیستم قیمت گذاری چند لایه غفلت نورزید و اثر بخشی آن را دست کم نگیرید تا هر چه سریع تر به مناسب ترین و بهترین قیمت گذاری برای محصول و خدمات خود دست یابید (سالاری، 1387 ،ص6 ).
قیمت گذاری در بازار الکترونیک
قیمت گذاری در بازار بر مبنای هزینه صورت می گیرد. در یک زنجیره ارزش عمودی فعالیت ها باید به صورت سلسه مراتبی تعریف شوند که تا مراحل اولیه آن انجام نشود، نمی توان مراحل بعدی را آغاز کرد. چون قیمت گذاری در تجارت الکترونیک به صورت عمودی نیست، قیمت گذاری بر مبنای هزینه دیگر پاسخگوی نیاز بازار نیست. عمودی نبودن ونجیره ارزش موجب می شود کالاهایی که در بازار از ارزش پایین تری برخوردار هستند، هزینه تولید بالایی داشته باشند.به علت پایین بودن هزینه جستجو در اینترنت قیمت و حاشیه سود نیز کاهش می یابد. همچنین بدین دلیل این که خرده فروشان در بازارهای الکترونیک حذف می شوند، هزینه ها و نتیجه قیمت کاهش می یابد. بازارهای الکترونیک با ایجاد تنوع در کالا وخدمات قیمت های متنوعی را ارئه می دهند که مشتریان بنابر توانای مالی و میزان رفاه خود، کالا و خدمات متناسب با خود را دریافت می کنند.شرکت ها می پندارند اگر قیمت کالاهای آنان نسبت به رقبا پایین تر باشد، می توانند بازار را در اختیار بگیرند. اگر چه ممکن است در بازارهای فیزیکی این اتفاق روی دهد اما در بازارهای الکترونیک از اهمیت زیادی برخوردار نیست.(عزیزی و همکاران 1386 ،ص20 )
قیمت گذاری پویا در بازار الکترونیک
قیمت گذاری پویا استراتژی قیمتی است که در آن قیمت در هر لحظه به خاطر مشتریان و مصرف کنندگان و یا به دلیل مجموعه محصولات و خدمات ارائه شده تغییر می کند. اگرچه چنین استراتژی قیمتی در بازارهای فیزیکی وجود داشت ، اما در بازارهای الکترونیک به دلیل تفاوت در زنجیره ارزش ماهیت و اهمیت دیگری می یابد . قیمت گذاری پویا ، قیمت گذاری در محیطی است که در آن قیمت ها ثابت نیستند بلکه انعطاف پذیر هستند قیمت گذاری پویا را می توان خرید و فروش کالاها و خدمات در بازاری تعریف کرد که قیمت ها در واکنش به شرایط عرضه و تقاضای بازار براحتی کم و زیاد می شوند. قیمت گذاری پویا مکانیزمی است که در آن قیمت ها و شرایط بر اساس قیمت دهی شرکت کنندگان در بازار تعیین می شوند. قیمت گذاری صحیح با توجه به هزینه ها ، مشتریان و رقبا صورت می گیرد. وقتی هر یک از این متغیرها تغییر کند،بهترین قیمت نیز ممکن است تغییر کند. قیمت گذاری صحیح نیازمند اطلاعات است. در یک بازار پیچیده و به شدت رقابتی ، پیش بینی و محاسبه تقاضا، مشکل و گاه غیرممکن به نظر می رسد. بنابراین اینترنت به عنوان یک بازار پیچیده موجب ایجاد حساسیت قیمتی بالایی می شود. مشکل دیگر فروشندگان اینترنتی، این است که مشتریان مختلف قیمت های متفاوتی می پردازند. قیمت گذاری در این بازارها هم باید جوابگوی اختلافات در بین اقشار مختلف مشتریان باشد و هم گروه ها را حمایت و تشویق به خرید کند. بدین علت که بازاهای الکترونیک پیچیده هستند،استفاده از قیمت های ثابت ممکن است ، مشکل زا باشد. پس برخی از شرکت ها از قیمت گذاری پویا خواهد بود. با توجه به امکان به دست آوردن سریع اطلاعات از میزان تقاضا، رقبا و مشتریان (عوامل تأثیر گذار در قیمت گذاری )امکان قیمت گذاری پویا به وجود می آید گاه قیمت یک کالا چند بار در یک روز می تواند تغییر یابد(همان منبع،1386 ، ص21-22 )
حراجی انگلیسی
معروفترین نوع حراجی ها ، حراجی های انگلیسی هستند. در این حراجیها،خریداران قیمت هایشان را بالا می برند تا اینکه در نهایت یک خریدار باقی بماند. دراین حراجی ها فروشندگان می توانند حداقل قیمتی را برای فروش تعیین کنند که اگر در قیمت گذاری به آن حداقل نرسید، می تواند کالا را نفروشد. البته بر اساس نوع حراج این حداقل قیمت