مردم وجود داشته است. در ایران باستان به‌سلامت بدن و فعالیت‌های ورزشی توجه بسیار می‌شد و اصولاً ایرانیان قدیم در دوره هخامنشی به تربیت‌بدنی و ورزش توجه خاصی داشتند و اجرای آن را از خردسالی آغاز می‌کردند زیرا آن را نوعی تربیت می‌پنداشتند و معتقد بودند که روحیات فرزند هماهنگ رشد جسمانی او بار آید و توأماً پرورش و قوت یابد( نشریه نیرو و نشاط،1370).
در عصر حاضر نیز نیاز به ورزش و فعالیت بدنی احساس می‌شود، به‌طوری‌که در بسیاری از موارد مردم فرزندانشان را برمی‌گزینند، اصولاً کمتر کسی در اجتماع یافت می‌شود که بی‌نیاز از فعالیت‌های فراغتی باشد و اگر این فعالیت ورزش باشد چه انتخاب شایسته‌ای! زیرا در عصر حاضر پیشرفت تکنولوژی، حرکت و فعالیت‌های ساده مانند پیاده‌روی را هم از انسان گرفته و نیاز ذاتی او را به حرکت نادیده می‌انگارد و او را دچار عواقب وخیم و بی‌تحرکی می‌کند(اردلان،1370) به نظر می‌رسد که بی‌تحرکی و عدم فعالیت ورزشی در انسان‌ها منشأ بسیاری از سستی‌ها و بیماری‌ها باشد و چنانچه می‌گویند بدن و سلامتی آن معمولاً ریشه اکثر نیازها و انگیزه‌های دیگر است، بدن ضعیف و رنجی که از این طریق بر آن وارد می‌شود معمولاً قسمت مهمی از رغبت‌ها و انگیزه‌های خود را از دست می‌دهد و متخصصین تربیت‌بدنی و ورزش این نیازها را در سه قالب شناخته و به رفع آن می‌پردازند:
1. تربیت‌بدنی
2. ورزش
3. تفریحات سالم
پس در جوامعی که نارسایی‌های کمی و کیفی ورزش وجود دارد عقب‌افتادگی آن جامعه نیز چشمگیر است(مجله ورزش دانشگاه تهران،1378).
ازاین‌رو ورزش در جوامع مترقی دنیا، علاوه بر اثرات بهداشت روانی و نقش آن در سلامت جامعه به‌عنوان یک پدیده اجتماعی و عامل اقتصادی موردمطالعه و پژوهش قرار می‌گیرد. به عقیده متخصصین در جامعه کنونی، ورزش به‌عنوان یک امر انسانی- تربیتی موردتوجه است و در بین تمامی اقشار جامعه به‌سرعت روی در توسعه و گسترش دارد و می‌توان گفت اگر فرهنگ ورزش در جامعه کنونی به‌خوبی شناسانده شود و عموم مردم آن را به‌عنوان پدیده سلامتی و تندرستی بپذیرند و به انجام آن عادت کنند با تنظیم و اجرای برنامه‌های مناسب ورزشی- تفریحی، گذران اوقات‏فراغت مفید و سودمندانه‌ای خواهند داشت که از فشار زندگی ماشینی کاسته و سلامت و شادابی جامعه را فراهم می‌کنند(نمازی زاده،1372).

2-1-2-ورزش و فعالیت بدنی
میلیون‌ها تن در سراسر جهان به روش‌ها و شکل‌های مختلف ورزش می‌کنند؛ باوجوداین شیوه زندگی بیشتر مردم به‌سوی بی‌تحرکی و کم‌تحرکی پیش می‌رود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که همه افراد بالغ‌بر این عقیده که ورزش برای سلامتی و شادابی مهم است و فعالیت جسمانی منظم برای خود و فرزندانشان ضروری است، اتفاق‌نظر دارند. بااین‌حال فقط حدود 25 درصد از افراد بالغ در کشورهای پیشرفته، حداقل هفته‌ای 5 جلسه و هر جلسه حداقل به مدت 30 دقیقه ورزش سبک تا متوسط انجام می‌دهند. به‌هرحال تقریباً 60 درصد از افراد این جوامع، تا حدی فعال هستند اما شدت فعالیت آن‌ها برای افزایش استقامت قلبی- تنفسی کافی نیست. متأسفانه حدود 25 درصد از افراد در جوامع پیشرفته، بی‌تحرک هستند و در هیچ‌گونه فعالیت ورزشی در اوقات فراغت، شرکت نمی‌کنند. به‌طورکلی شرکت مردان در فعالیت‌های ورزشی، بیشتر از زنان است. به‌هرحال بسیاری از مبانی و عقاید سنتی در مورد ورزش زنان، کنار گذاشته‌شده و شمار زنانی که در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند، بیشتر شده است(کماسی،1374).
نتایج مطالعات نشان می‌دهد که همچنان که افراد بالغ، به آگاهی بیشتری درباره اهمیت آمادگی جسمانی دست می‌یابند، برای رسیدن به آن بیشتر تلاش می‌کنند. در حال حاضر باوجود اطلاعات فراوان و ارزنده، انسان دریافته که شیوه زندگی سالم، حقیقتاً کلیدی طلایی برای موفقیت است و برخورداری از ورزش منظم و مداوم، ضرورتی برای زندگی سالم به شمار می‌رود. بر اساس شواهد فراوان، فعالیت بدنی یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ بهداشت شخصی و اجتماعی است؛ و کسانی که بی‌توجه و به‌راحتی از کنار این مسئله می‌گذرند، درواقع هنوز هنر زندگی کردن را نیاموخته‌اند. امروزه، انجام فعالیت بدنی منظم، تغذیه مناسب، استفاده نکردن از سیگار و دخانیات و کاهش استرس به‌منظور دستیابی به بهداشت روحی و روانی، بخشی از هدف‌های بهداشت ملی کشورهای درحال‌توسعه یافته است و در بیانیه‌های مختلف بر اهتمام به آن‌ها اصرار می‌ورزند و عموم مردم را تشویق می‌کنند تا با روی‌آوردن به این برنامه‌ها، از مواهب آن یعنی افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی بهره‌مند شوند(گائینی،1383).
تأثیرات مثبت تفریحات سالم و ورزش‌های تفریحی بر جسم، ذهن و روان ورزش مرتب در کنار توجه به یک برنامه تغذیه سالم و متنوع بهترین راه مبارزه با بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی و روانی که امروزه به خاطر زندگی ماشینی و رفاه اجتماعی گریبان‌گیر انسان‌ها در بسیاری از جوامع شده است، می‌باشد.
باید دانست که انسان بدون تحرک در دنیای امروز واقعاً مشکل پیدا خواهد کرد. ناراحتی‌های قلبی عروقی و تنفسی امروزه در بسیاری از جوامع، مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر است. ناراحتی‌های ستون فقرات، آرتروز گردن، و زانوها به‌شدت رواج پیداکرده و بی‌حوصلگی و تنش‌های روانی هرروز زیادتر می‌شود. اگر به فواید بسیار زیاد ورزش دقت شود، می‌توان که داروی بسیاری از آن‌هاست. نشاط و شادابی جسمی، ذهنی و روانی، افزایش قدرت دفاعی بدن، بهبود کیفیت متابولیسم (سوخت‌وساز) ازیک‌طرف و کاهش وزن و کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی و روحی ازجمله این فواید است (جلالی فراهانی،1391).
ورزش علاوه بر تأثیرات مثبت بر توانایی‌های جسمانی سهم قابل‌توجهی در بالا بردن قدرت یادگیری و افزایش توانایی‌های ذهنی انسان‌ها به‌خصوص کودکان و نوجوانان دارد. به همین خاطر است که سال 2005 میلادی از طرف سازمان ملل متحد سال ورزش و تربیت نامیده شد تا اهمیت و نقش ورزش و بازی در یادگیری و تکامل اجتماعی هر چه بیشتر نمایان شود ورزش‌های تفریحی، ملایم و بانشاط (به‌خصوص تمرینات هوازی) باعث می‌شوند گردش خون تسریع شده و از این طریق خون و درنتیجه اکسیژن بیشتری به مغز برسد و این به‌نوبه خود شادابی نشاط و را به دنبال دارد که ذهن را خلاق‌تر و برای فراگیری آماده‌تر می‌کند. این جنبه مثبت تنها منحصر به کودکان و نوجوانان نمی‌شود بلکه در افراد بزرگ‌سال نیز کاملاً صادق است. ورزش روند فراگیری ارزش‌های مهم انسانی از قبیل احترام، نظم و انضباط، بازی جوانمردانه، و همکاری گروهی را تسهیل می‌کند. انسانی که خود را سالم و شاداب حس کند ازلحاظ روانی نیز تقویت‌شده، حس اعتمادبه‌نفس و خودباوری‌اش بالا می‌رود. محققان علوم پزشکی ورزشی اخیراً عنوان کرده‌اند که تمرینات ورزشی ممکن است تأثیرات فیزیولوژیکی فشارهای روانی را تثبیت یا متعادل کند. تغییر در عملکرد هورمون‌ها، انتقال‌دهنده‌های عصبی و فعل‌وانفعالات شیمیایی دیگر موجود در بدن باعث واکنش بدن نسبت به فشارهای روانی می‌رود. در اثر فعالیت‌های ورزشی، آمین‌ها، گلوکز، آندروژن‌ها، اسیدلاکتیک و ترکیبات کورتیکوئیدی خون افزایش می‌یابد و از طرف دیگر مواد شیمیایی دیگری اینکفالین (ماده نشاط‌آور) آزادشده و ترشح بتا آندروفین سلول‌های مغزی که باعث آرامش است، تسهیل می‌گردد. بعضی دیگر از محققان اثرات مفید فعالیت‌های ورزشی در کاهش استرس را به کاهش فعالیت الکتریکی عضلات و افزایش حس بهتر در فرد می‌دانند. در کل همه این عوامل باعث افزایش حس اعتمادبه‌نفس، کاهش اضطراب، دوری از استرس و عملکرد روانی بهتر می‌شوند. در خاتمه این بحث می‌توان نتیجه گرفت فعالیت‌های ورزشی باعث می‌شود که انسان حس خوبی نه‌تنها در بدن خود داشته باشد بلکه احساس خوبی از خود به ( طور کل خودباوری) پیدا کند(مک گلاین،1384).

2-1-3- تأثیر ورزش‌های تفریحی در بهسازی جسمی و روحی
ورزش‌های تفریحی بدون شک نقش بسیار مهمی در بهسازی جسمی و روحی افراد جامعه و حفظ سلامت اجتماع دارد. فعالیت‌های ورزشی منظم باعث می‌شوند نیازهایی از قبیل:
1. بدن سالم و نیرومند
2. تخلیه هیجانات
3. تحرک و نشاط
4. تعادل هیجانی و عاطفی
5. حل مشکلات شخصی و خانوادگی
6. فراگیری اصول و قواعد زندگی اجتماعی
7. جلب احترام و پذیرش از طرف دیگران
8. بروز استعدادهای وجودی و ظاهری
به نحوه احسن برطرف گردند. از آن گذشته این امکان را برای جوانان به وجود می‌آورند که برای حل معضلات و مشکلات نیازهای جسمی و روانی خویش به راهنما و وسایل انحرافی متوسل نشوند (دیوید،1384).

2-1-4- ورزش و تأثیر آن بر عوامل خطرزا
فقر حرکتی
از فقر حرکتی زمانی صحبت می‌کنیم که انجام کارهای روزانه و یا به‌طورکلی نحوه زندگی به‌گونه‌ای باشد که نیاز به فعالیت‌های جسمانی زیادی نداشته باشد. دانشمندان علم پزشکی ورزشی معتقدند که اگر روزانه یک‌بار، برای حداقل 15 دقیقه با انجام حرکات بدنی و با فعالیت‌های شغلی عرق نکنیم دچار فقر حرکتی شده‌ایم. چنانچه زندگی روزانه خود را دقیقاً موردمطالعه قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از افراد در چارچوب زندگی روزانه خود دچار فقر حرکتی هستند (جاوید، 1383).
اضافه‌وزن
یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از افزایش وزن (چاقی) ورزش مرتب است. اضافه‌وزن در اثر تجمع چربی در زیرپوست به وجود می‌آید. جای هیچ‌گونه شک و تردیدی نیست که داشتن وزن طبیعی باعث افزایش طول عمر و کیفیت بهتر زندگی خواهد شد. داشتن اندام مناسب به‌طور حتم آرزوی هر انسانی است، ولی برای آنکه بتوان به این هدف دست‌یافت باید تلاش کرد تا یک زندگی بدون تنش و تغذیه سالم داشت. باید کوشش شود ضمن استفاده از یک برنامه تغذیه سالم، شور ع به ورزش کرد، به‌خصوص ورزش‌های سبک ولی طولانی‌مدت(هوازی). ورزش‌های ملایم باعث سوخت‌وساز چربی شده و حجم آن را کاهش می‌دهد و درنتیجه یکی از مهم‌ترین عوامل فشارخون بالا را تا حدود بسیار زیادی کاهش می‌دهد(جلالی فراهانی،1391).
فشارهای عصبی
ورزش‌های تفریحی که به‌صورت بازی‌های شاد، متنوع و با فشار کم انجام می‌پذیرند باعث آرامش روحی، بالا رفتن قدرت اراده، افزایش حس اعتمادبه‌نفس و توانایی تصمیم‌گیری می‌رود و از طرف دیگر وقتی انسان دارای جسمی سالم‌تر و بانشاط شد ازنظر روحی روانی نیز تقویت‌شده و احساس بهتری نسبت به امور زندگی پیدا می‌کند و همگی این‌ها باعث می‌شوند از فشارهای عصبی بخصوص در مواقع بروز مشکلات تا حدود زیادی جلوگیری شود(جاوید،1383).
بالا بودن سطح چربی خون
از بالا بودن سطح چربی خون به‌عنوان یک عامل خطرزای نامرئی نام‌برده می‌شود. بدن انسان به دو دلیل نیاز به چربی دارد: اول اینکه به‌عنوان یک منبع تولید انرژی و دوم به‌منظور تولید بسیاری از مواد مانند هورمون‌ها ایفای نقش دارد. متخصصان علوم پزشکی در انجمن قلب امریکا درباره فواید ورزش مرتب در کاهش سطح چربی خون و درنتیجه به‌عنوان عامل مؤثری در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی معتقدند:
1. تمرین منظم باعث کاهش سطح‌تری گلیسیرید و افزایش سطح HDL می‌شود.
2. تمرین منظم بر غده هیپوفیز که سطح چربی خون را پایین می‌آورد اثر می‌گذارد.
3. تمرین منظم بدنی به‌طورکلی چربی بدن را که یک عامل مهم در ایجاد بیماری قلبی است کاهش می‌دهد(مک گلاین،1384).

2-1-5-ورزش و محیط‌زیست
فعالیت‌های فراغتی و ورزش‌های تفریحی اگر در قالبی صحیح انجام ( شوند تفریحات سالم)، می‌توانند تأثیر بسیار زیادی بر رشد اقتصادی، توسعه پایدار و محیط زیستی سالم‌تر داشته باشند. مردم یک جامعه می‌توانند از طریق شرکت در فعالیت‌های تفریحی سالم و بخصوص ورزش‌های تفریحی نقش بسیار مهمی در حفظ محیط‌زیست و توسعه پایدار آن جامعه و نیز رشد اقتصادی خود و جامعه، ایفا نمایند. هراندازه که تک‌تک افراد جامعه‌ای سالم‌تر و شاداب‌تر باشند به همان اندازه کارایی آن‌ها بیشتر می‌شود. فراگیری ارزش‌هایی همچون روحیه همکاری و تعاون و بخصوص نظم و انضباط در محیط‌های ورزشی و به‌وسیله آحاد افراد جامعه، مسلماً اثرات مثبتی بر زندگی اجتماعی و محیط‌زیس