ترتیب تمامی اجزای بنا به صورتی قابل تحرک درآمده که هنگام زلزله پس از اندکی حرکت به‌جای اول خود بازمی‌گشتند. بااین‌همه آنچه بیش از مقاومت هتل در برابر زلزله‌ی توکیو قابل‌ستایش است، طراحی فضاهایی با کیفیات معماری سنتی ژاپنی، تزیینات برگرفته از هنر چاپ سنتی ژاپن و ترکیب این موارد با اصول معماری مدرن است.

http://www.memaranekashan.com تصویر 2-4 : نمایی از هتل امپریال ماخذ:(

تصویر 2-5 : هتل امپریال ماخذ:( http://www.memaranekashan. com)
رایت در طراحی فضاهای داخلی هتل از اصول ساماندهی فضایی و ارتباطی بناهای ژاپنی نظیر فضاهای کوچک و غیرمنتظره، تنوعی نامحدود از تجربه‌های فضایی، حیاط‌های مرکزی، راهروهای کم‌عرض و طویل و اتصال ناگهانی فضاهایی بزرگ، شفاف و روشن الهام گرفته است. (بروکس ففر،1386: 30)
همچنین وی از جزییاتی مانند سقف‌های شیب‌دار، پنجره‌های کم ارتفاع، درهای کشویی، تزییناتی از چوب، سنگ و نقش واره ها در کف، دیوارها وسقف بنا، آب‌نماهای بزرگ و مجسمه‌هایی کوچک و بازی نور و سایه بهره گرفته است.هرچند که این هتل با اندک صدمه‌ای زلزله‌ی مهیب 1923 را پشت سر گذراند و در طول اشغال ژاپن در جنگ جهانی دوم نیز محل مناسبی برای اقامت سربازان نظامی گشت، اما پس از جنگ، این هتل بسیار کهنه، قدیمی و به‌دوراز شرایط آسایش به نظر می‌رسید. عدم وجود سیستم تهویه‌ی مدرن در هتل، نشست قسمت‌هایی از پی بنا و تغییرات بسیار زیاد به وجود آمده در طراحی و سرویس‌دهی هتل‌های جدید باعث شد تا این هتل در سال 1968 تخریب‌شده و هتلی مدرن جایگزین آن گردد. چنانچه بیشتر گفته شد کل بنای هتل ازلحاظ سازه قابل‌تقسیم به قطعات کوچک‌تری بوده و حتی کف‌ها، دیوارها ستون‌ها قابلیت تحرک داشتند. بدین ترتیب قسمت‌های زیادی از هتل در هنگام تخریب از هم جدا و به محل جدیدی (موزه معماری mura) منتقل گردیده ومجددا به هم متصل شده‌اند. به‌غیراز دو بازوی کشیده‌ای که واحدهای اقامتی را در خود جای‌داده بود، تمامی قسمت‌های مرکزی ازجمله فضای ورودی، لابی و رستوران حفظ‌شده و هم‌اکنون سالانه مورد بازدید بسیاری از دوستداران آثار فرانک لوید رایت قرار می‌گیرد. (بروکس ففر،1386: 34)

2-4-2-نمونه دوم
هتل‌هایت ریجینسی
معمار: جان پورتمن
موقعیت بنا: آتلانتا – آمریکا
زمان ساخت: 1965

تصویر 2-6 : هتل‌هایت ریجینسی ماخذ:( http://www.arthut.com)

خلق کردن فضایی که به زندگی اعتلا ببخشد، بزرگ‌ترین هدیه و خدمت معماری به مردم است. جان پورتمن ثمره‌ی تلاش‌های بی‌شائبه‌ی جان پورتمن در عرصه معماری فراتر از طراحی ساختمان‌ها صرفاً به‌عنوان فضاهایی برای بودن و تجربه کردن است. دغدغه‌ی همیشگی وی ترکیب طرحی نوگرا و بدیع با راهکارهای اقتصادی معتدل و نیز، نمود بخشیدن به ایده‌های خلاقانه و ناب در خلق بناها بوده است. بناهایی که به نیازهای مخاطبین به‌عنوان اولین و برجسته‌ترین موضوع مطرح در معماری پاسخ می‌دهند.

تصویر 2-7 : هتل‌هایت ریجینسی ماخذ:( http://www.arthut.com)

تصویر 2-8 : هتل‌هایت ریجینسی ماخذ:(http://www.arthut.com)

پورتمن که متخصص طراحی فضاهای عمومی نظیر هتل‌ها، مجتمع‌های چندمنظوره، آسمان‌خراش‌های عظیم و ساختمان‌های اداری غول‌پیکر است. هرچند که مهم‌ترین آثار او در سال‌های اوج مطرح‌شدن معماری مدرن و معماری سبک بین‌المللی به اجرا درآمده است، اما او بدون توجه به شعارهای عملکرد گرایانه ی نهضت معماری مدرن توجه خود را به ارتقای کیفیت فضاهای داخلی ساختمان‌های عظیم عصر مدرن معطوف نمود.(صامتی، 1391: 5)
تصویر 2-9 : پلان هتل‌هایت ریجینسی ماخذ:( http://www.arthut.com)
هتل (هایت ریجنسی) در شهر آتلانتا اولین تجربه جان پورتمن در طراحی هتل است. این هتل که در سال 1967 افتتاح گردید انقلابی در صنعت هتل داری و معماری هتل‌ها به وجود آورد که در مقیاس بین‌المللی موردتوجه قرار گرفت و معماری مدرن را گامی در جهت توجه و بهره گرفتن از پتانسیل‌های فضایی به‌پیش راند. در این هتل برای نخستین بار از الگوی رایج و سنتی هتل‌ها که جانمایی واحدهای اقامتی در دو طرف راهرو بود سرپیچی شده و پورتن در دل ساختار بتنی بیست‌ودو طبقه هتل شکافی عظیم رو به آسمان و فضای مرکزی منحصربه‌فردی را خلق نمود. بدین ترتیب فضای آرتریوم در مقیاسی بزرگ به‌عنوان تجربه‌ای نو و بدیع در زمان خود مطرح گشت. هدف وی گشایش فضای داخلی در جهت پویا ساختن و باعظمت جلوه دادن بطن هتل بود. (صامتی، 1391: 5)
در این آتریوم که به فضای اصلی برخوردهای اجتماعی مخاطبین هتل مبدل شده است عملکردهایی نظیر لابی، کافی‌شاپ، پله‌های برقی دسترسی به طبقات زیرین و المان‌های تزئینی جای گرفته‌اند و تمامی راهروهای طبقات اقامتی به آن دید دارند. چنانچه در تصویر مقابل مشاهده می‌شود جزئیاتی نظیر ریتم جان‌پناه‌های پیرامون آتریوم و پیش‌آمدگی‌های دندانه‌ای طبقات درآتریوم باعث جلوگیری از ایجاد بدنه‌ای صلب شده و به یکپارچگی فضای آرتیوم کمک می‌کند. (صامتی، 1391: 8)
ازجمله دیگر عناصر تزئینی آتریوم می‌توان به آسانسورهای شیشه‌ای متحرکی اشاره نمود که مردم را در طبقات جابه‌جا کرده و درعین‌حال آن‌ها را از دید به فضای وسیع مرکزی محروم نمی‌سازند. همچنین دسترسی به رستوران گردان مستقر در بام هتل مشاهده می‌شود نیز از طریق این آسانسورهای شیشه‌ای مدور می‌باشد. ساختمان اصلی این هتل شامل هشتصد واحد اقامتی است که به دلیل موفقیت هتل و استقبال مردم پس از مدتی تعداد پانصد و پنجاه اتاق دیگر در قالب دو برج اقامتی به این هتل الحاق گردید. تجربه استفاده از آتریوم در دیگر هتل‌های جان پورتمن نظیر هتل (هایت سانفرانسیسکو) هتل (ماریوت نیویورک) هتل (ماریوت آتلانتا) و هتل (ریجنت سنگاپور) نیز تکرار شده است که در تمامی این موارد وی از سقف شیشه‌ای و نور طبیعی برای روشنایی آتریوم ها استفاده نموده است. (صامتی، 1391: 8)

تصویر 2-10 :مقطع طولی هتل‌هایت ریجینسی ماخذ:( http://www.arthut.com)

2-4-3-نمونه سوم
هتل شرایتون
معمار: هیریم آرشیتکت
موقعیت بنا: آچاسن – کره
زمان ساخت: 1983

تصویر 2-11 : هتل شرایتون ماخذ:(http://archbiz.sellfile.ir )

یکی از مهم‌ترین مسائل در طراحی هتل‌های زنجیره‌ای که در نقاط مختلف جهان شعبه دارند، نحوه‌ی ترکیب شاخصه‌های اصلی و ثابت میان این دسته هتل‌ها با خصوصیات و ویژگی‌های معماری مناطقی است که این هتل‌ها را در خود جای می‌دهند. هتل‌های زنجیره‌ای شرایتون، یکی از قدیمی‌ترین و پرآوازه‌ترین نمونه از هتل‌های زنجیره‌ای می‌باشد که در اکثر شهرهای مهم تجاری، تاریخی و مناطق تفریحی – توریستی شعبه داشته و در طراحی آن‌ها سعی شده است تا خصوصیات سایت مدنظر قرار گیرد. این هتل‌ها نه‌تنها قادر به حفظ اصول مشترک به‌عنوان شاخصه‌ی هتل‌های شرایتون می‌باشند، بلکه تا حدی نشان از معماری بومی مناطقی که در آن‌ها می‌شوند رادارند.
هتل شرایتون و اکراهیل در سال 1983 در منطقه‌ای با طبیعت منحصربه‌فرد و بر فراز تپه‌ای احداث‌شده و در سال 1998 به‌کلی موردبازسازی قرار گرفت. از مهم‌ترین نکات قابل‌توجه در این هتل نحوه گستردگی بنا بر فراز تپه و استفاده‌ی مناسب از شیب زمین می‌باشند. حجم اصلی پلان در صورت مربعی است که ربعی از آن تهی شده و فضای حرکتی سواره و ورودی اصلی هتل اختصاص‌یافته است. تعریف ورودی اصلی توسط سقف معلق و دایره‌ای شکل است که دو تیر استیل آن را قطع می‌کنند. طبقات اول تا سوم بر فراز تپه‌ای گسترده شده و فضاهای عمومی نظیر لابی، نشیمن، رستوران و … را در خود جای‌داده‌اند.

تصویر 2-12 : هتل شرایتون ماخذ:(http://archbiz.sellfile.ir )

تصویر 2-13 : هتل شرایتون ماخذ:(http://archbiz.sellfile.ir )

لابی اصلی در دوطبقه‌ی اول قرارگرفته است که در آن دو ردیف از ستون‌های عظیم با نمای سنگی و به رنگ روشن فضاهای نشیمن را تعریف نموده‌اند. در مجاورت لابی اصلی پلکانی قرار دارد که این لابی را به رستوران، کافی‌شاپ و کلوپ شبانه در طبقه دوم متصل می‌سازد، دیواره‌ای از سنگ‌های طبیعی، نورگیر با شیشه‌های رنگی و کف پله‌های چوبی این پلکان را به عنصری تزیینی تبدیل نموده است.
سعی طراح در متنوع ساختن فضاهایی که برای پذیرایی و گذراندن اوقات فراغت ساکنین هتل در نظر گرفته‌شده، بسیار چشم‌گیر است. مصداق این امر را می‌توان در تعدد اماکن عرضه‌ی غذا و نوشیدنی در این هتل که هر یک با نورپردازی خاص و مبلمانی متفاوت، روح و شخصیت مستقل و ویژه‌ای پیداکرده‌اند مشاهده نمود. به‌طورکلی نورپردازی خاص و طراحی‌شده فضاهای عمومی و نیز راهروهای اقامتی از نکات حائز اهمیت و برجسته در طراحی داخلی این بنا می‌باشد. در فضای باز نیز علاوه بر نورپردازی مناسب از المان‌ها و عناصر جذابی در طراحی محوطه استفاده‌شده است.

تصویر 2-14 : پلان هتل شرایتون ماخذ:(http://archbiz.sellfile.ir )

درنهایت ملاحظات موشکافانه و خلاقانه معمار به خلق فضاهایی ناب انجامیده که تا حدی نیاز مسافران را به خروج از هتل برای استفاده از اماکنی جهت گذراندن اوقات فراغت مرفه می‌سازد. در بدنه‌های داخلی و خارجی کف‌ها و سقف‌ها از موتیف های تکرارشونده‌ی هندسی با طرح‌های و مصالحی نظیر کاشی استفاده‌شده که نشان از قدمت هتل دارد و ارتباط مناسبی با معماری سنتی این شهر نیز برقرار می‌سازد. طبقات اقامتی هتل نیز از تداخل دو مستطیل کشیده در پلان حاصل‌شده که فضای مشترک بین این دو مستطیل در هر طبقه به فضاهای خدماتی نظیر روم سرویس، خانه‌داری، پلکان فرار و آسانسورهای دسترسی به طبقات اختصاص‌یافته.

تصویر 2-15 :نمای داخلی هتل شرایتون ماخذ:(http://archbiz.sellfile.ir )

3-1-موقعیت جغرافیایی و تاریخی
3-1-1-موقعیت استان خوزستان
استان خوزستان با مساحتی بالغ‌بر 67282 کیلومترمربع بین 47 درجه و 41 دقیقه تا 50 درجه و 29 دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ و 29 درجه و 57 دقیقه تا 32 درجه و 40 دقیقه عرض شمالی از خط استوا قرار دارد. از شمال به استان ایلام و لرستان و اصفهان از مشرق به استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد از جنوب به استان بوشهر و خلیج‌فارس و از مغرب به کشور عراق محدود است. مرکز استان خوزستان شهر اهواز است و شهرستان‌های تابع آن عبارت‌اند از آبادان، اندیمشک، باغملک، ایذه، بندر ماهشهر، بهبهان، خرمشهر، شوشتر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوش، مسجدسلیمان.

نقشه 3-1: نقشه موقعیت استان در کشور مآخذ: سایت رسمی شهرداری اهواز، ()
3-1-2-موقعیت شهرستان
شهرستان اهواز دارای دو شهر اهواز و حمیدیه با جمعیت‌های 966/619 و 057/16 نفر
می‌باشد.