ژئومورفولوژیکی ( آتشفشان های فعال و نیمه فعال دماوند ، سبلان ، تفتان و … گل فشان ها ، غارها ، تپه های ماسه ای ، سواحل پلاژیک ، پادگانه های ساحلی ، جزایر جنوب کشور ، سواحل بالا آمده آبشارها و … ) را در ایران ملاحظه نمود . کوه ها و ناهمواری های ایران پتانسیل بسیار فراوانی از ورزش های کوهستانی ( دامنه نوردی کوهنوردی صخره نوردی و … ) برای کشور فراهم آورده است متوسط ارتفاع کشور تقریباً 1200 متر است. این رقم می تواند قابل توجه باشد . زیرا این ویژگی ارتفاعی فقط در چند کشور نسبتاً معدود جهان مانند اسپانیا ( با ارتفاع متوسط 600 متر ) ، ترکیه ، مکزیک ، تبت و بولیوی به چشم می خورد ( زمردیان ، 1382) پست ترین نقطه داخلی در حدود 54 متر در بیابان لوت وبلندترین قله آن دماوند با ارتفاع 5671 متر در رشته کوه البرز قرار دارد و سواحل خزر حدود 28 متر پایین تر از سطح آب های آزاد دنیا واقع شده است ( نگارش و خسروی ، 1377) .

فصل دوم
تفریح و بررسی فضای اقامتی

2-1 تعریف تفریح
واژه تفریح از ماده « فرح » به معنای شادی ، نشاط و سرور است.در اصطلاح به موقعیت یا فعالیتی گفته می شود که باعث تجدید قوا و تجدید روحیه انسان شده و انسان را از حالت خستگی و رخوت روحی بیرون می آورد ، و به اصطلاح موجب « تمدید اعصاب » می شود. تفریح ممکن است منشاُ واحد و یا ترکیبی از نوع جسمانی ، فکری یا روحی داشته باشد. شاید بتوان یک تفریح خوب را موجب نشاط جسمی ، روحی و فکری توأم دانست.
وقتی در یک موقعیت آب و هوایی ملایم با طبع قرار می گیرید؛در کنار چشمه یا آبشار ، جسمتان در یک وضعیت مناسب قرار می گیرد و همین ، سرور و نشاط ایجاد می کند ، این برای شما یک تفریح جشمانی به حساب می آیدکه منشاُ آن جسمانی است. ممکن است به یک فعالیت ورزشی علاقه مند باشید؛ وقتی در حال انجام آن فعالیت هستید،در عین حال که برای شما خستگی جسمی به همراه دارد، ولی شما از لحاظ روحی نشاط و سرور به دست می آورید.(معلمی،1390)
2-2 فضاهای اقامتی
اقامتگاهها یاخانه های کرایه ای و تسهیلات مربوط شامل جایی میشود که مسافر شب را در آن جا به سر می برد و اصولابا توجه به کیفیت اقامتگاه، مقصد و هدف مسافرت، این مبلغ حدود بیست تا سی درصد کل هزینه های مسافرت را تشکیل می دهد. با توجه به تقاضای مسافران و نوع خواسته های آنها در مقصد مسافران تجهیزاتی چون تختخواب، صبحانه، سالن های تفریحی به سبک اروپایی، مهمان پذیرهای جوانان، زمین تفریح یا بازی، وسایل بازی بچه ها و کشتی های تفریحی وجود دارد. متداول ترین اقامتگاه ها همان هتل ها هستند که دارای شکل ها و گونه های متفاوتی می باشند. برای نمونه میهمانخانه های مجلل در مراکز شهرهای صنعتی یا میهمانسراهایی که در اطراف شهرها به نام متل و خانه های کرایه ای تاسیس می شوند. در بیشتر کشورها بین اقامتگاه به ویژه بین هتل ها و متل ها طبقه بندی و سیستم نرخ بندی وجود دارد که البته این کار مسافران را در امر انتخاب بسیار کمک می کند. (چاک.وای.گی،1382)

2-3 نمونه های موردی
2-3 -1 شهرک توریستی و تفریحی نمک آبرود
مجتع رفاهی نمک آبرود با هدف توسعه ارائه خدمات رفاهی به همکاران سازمان تامین اجتماعی، فعالیت خود را در استان سرسبز مازندران آغاز نمود و استقبال میهمانان از این مکان توریستی، تفریحی مسئولین را مشتاق نمود تا در ارتباط با گسترش این مجموعه فعالیت بیشتری را نموده تا همکاران سازمان بتوانند از زیباییهای این منطقه بهرمند گردیده و با روحیه ای مضاعف در واحد های مربوطه مشغول خدمتگزاری به مردم باشند. این مجتمع رفاهی با 30 واحد آپارتمانی، مجهز به کلیه امکانات استاندارد رفاهی می باشد و در حد پذیرایی شش نفر تجهیز شده است. شهرک توریستی نمک آبرود دارای امکانات تفریحی همچون تله کابین، شهرک بادی و شهربازی جهت استفاده کودکان و باشگاه تیراندازی، دوچرخه سواری، پیست اسکیت و کارتینگ و چندین پیست ورزشهای مختلف، دریاچه جهت قایق سواری و سالن های برگزاری مجالس می باشد. مجموعه نمک آبرود محیطی آرام و دلنشین با آب و هوایی معتدل شمالی می تواند جایگاهی زیبا و مطمئن برای اقامت چند روزه مهمانان باشد..
احداث این شهرک دو هدف عمده را مد نظر دارد :
ایجاد یک شهر اقامتگاهی – تفرجگاهی برای جذب جمعیت غیر ساکن شهرستانهای نوشهر و چالوس
جذب سر ریز جمعیت شهرهای چالوس و نوشهر
شهرک تفریحی و گردشگری ما با وسعت 650 هکتار دارای دو بخش اصلی شهرسازی و امکانات گردشگری می باشد.

شکل 1-2 شهرک توریستی نمک آبرود
بخش شهرسازی
بر اساس طرح جامع و تفضیلی ساخت شهرک توریستی – تفریحی نمک آبرود ، مساحتی بالغ بر 220 هکتار جهت اقامت دائمی و فصلی جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر از ساکنین اختصاص داده شده است .
مشخصه های معماری با انواع مختلف طرحها جهت ویلاها و ساختمان های دو طبقه و بلند مرتبه پیش بینی گردیده است .
بخش گردشگری و امکانات تفریحی
در حاشیه جنوب شرقی شهرک ، مرتفعترین تله کابین کشور، قراردارد . این تله کابین منحصر به فرد در سال 1372 با تلاش کارشناسان ایرانی احداث و به بهره برداری رسیده است . این تله کابین بازدیدکنندگان را در مدت 12 دقیقه در ارتفاع 970 متری به قله کوهستان مدوبن با اشراف بر منظره زیبای پانورامای جنگل و دریای خزر می رساند .
دیگر امکانات تفریحی و رفاهی جهت گردشگران
دریاچه مصنوعی با پدالو ، زمین تنیس ، پیست دوچرخه سواری خانمها و آقایان ، زمین اسکیت ،پاور هنگ گلایدر و اسکای واکر ، شهر بازی کودکان ، پرواز با هواپیمای دو نفره ، مراکز خرید ، رستورانها ، غرفه های بوتیک لباس و صنایع دستی ، فرش ، لباسهای چرم ، عکاسی ، آرایشگاه و سرانجام مرکز تفریحی ساحل دریا را می توان از میان دیگر امکاناتی نام برد که شما می توانید در آنها فضای دوستانه ، لذت بخش و شاد را تجربه کنید .
پروژه های مورد اقدام در آینده نزدیک عبارتند از:
احداث برج .
شهربازی منحصر به فرد .(سایت اینترنتی)
2-3-2 مجتمع ساحلی مارینای دبی
این پروژه در منطقه ساحلی دبی قرار دارد که کل مجموعه تشکیل شده است از دو ساختمان بلند مرتبه یک سری خانه های دو طبقه دوبلکس که از نمای پر ارزش آب و محوطه ساحلی می باشد .
مجموعه سایت طوری طراحی شده که کلیه خانه های دوبلکس به دریا دید دارند و برای طبقات پایینی ساختمان های برج یک استخر رو باز در مرکز سایت در نظر گرفته شده که منظره زیبایی به وجود آورده است.
پارکینگ کل مجموعه در زیر زمین قرار دارد و در کنار سایت نیز فضای پارک اتومبیل در نظر گرفته شده است .

شکل 2-2 مجتمع ساحلی مارینای دبی

شکل 3-2 مجتمع ساحلی مارینای دبی

شکل4-2 مجتمع ساحلی مارینای دبی

شکل 5-2 مجتمع ساحلی مارینای دبی
2-3-3 مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
در نومئا در کالدونیای جدید توسط رنزو پیانو در سال ۱۹۹۱ طراحی شد و در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ ساخته شد. پروژه ژان ماری با طبیعت مانوس است یعنی بدون حضور نور خورشید که لطافت ساختارهای چوبی را باز می تاباند و بدون صنوبر بلند و ستون مانند که معیاری برای ارتفاع پوسته‌های وسیع ساختمان محسوب می‌شود و بدون بادی که از میان این عناصر می‌وزد و انعطاف‌پذیری و استحکام چوب را یادآوری می‌کند، شناخت و درک کامل مکان و فضای خلق شده در این پروژه، غیرممکن می‌شود. پیانو در حقیقت شیوه سنتی ساختمان سازی کاناک را با خلاقیت بسیار با معماری مدرن جهانی ترکیب نموده است. این بنا با نمای محوری انحنادار ومنظم با ۲۵۰متر (۸۲۰ فوت) بلندی در سر ستیغ شامل ۱۰ کیس یا پاویلیون بزرگ همه با ابعاد مختلف است و بر اساس کلبه‌های معروف (گرند هات) سنتی کاناک طراحی شده‌اند.
ایده طراحی
طرح ساختمان در طول منطقه‌ای به مساحت ۵۵۰/۸ متر مربع از منطقه قدیمی گسترده شده تا ارتباطی میان مناظر طبیعی و ساختارهای بنا شده در سنت کاناک باشد. مردم مدتها از مناظر و چشم اندازهای طبیعی و زیستگاه کوه‌ها و دره‌ها دور شده بودند و هر طرحی که برای مرکز هنری پیشنهاد شد می‌بایست این دیدگاه را منعکس می سا خت. بنابر این هدف طراحی همانگونه که معمار پیانوبیان نمود ” ساختمانی بی نظیر برای خلق یک سمبل” بود. ” یک مرکز فرهنگی که به تمدن کاناک” اختصاص داده شود. “جایی که این تمدن به خارجی‌ها عرضه شود و در خاطرات انان ماندگار بماند و به نسلهای بعد انتقال یابد”.
رنزو پیانو بعد از گفتگو و مذاکرات بسیار و با همکاری آلبان بنسا و پاول وینسنت که مردم‌شناسان به نام و مشهور فرهنگ کاناک بودند مدل نهایی و طرح تکامل یافته‌ای در کارگاه ساختمانی مجهزی که به این کار تخصیص داده شده بود ارائه داد. هدف از این طرح رنزو پیانو به نمایش گذاشتن فرهنگ کاناک که در تمام منطقه نیوکالدونیا غالب است و نشان دهنده نیاز و علاقه شدید او به بازاندیشی و بر انگیختن فرهنگ انسانی به طور پیوسته و به شکل‌های مختلف است. هم چنین درپروژه مرکز فرهنگی تجیبائو که قراربود سمبل استقلال قوم کاناک باشد، طبیعتاً رجوع به سنت بومی پیش نیاز مهمی بود. این پروژه بیان کننده بینشی عمیق نسبت به امکانات و توانائی‌های معماری معاصر و چگونگی ترکیب آن با جزئیات و ریزه کاری‌های تمدن و فرهنگ بومی منطقه است. همچنین این پروژه قادر است علاوه بر تفکری گم شده در زمان، باززنده سازی اندیشه‌های کهن یک قوم برای ایجاد رابطه با محیط طبیعی اطرافش را نیز به خوبی به تصویر بکشاند.
آلبان بنسا کارشناس نژاد شناسی که مدتی بین کاناک‌ها زندگی کرده بود به عنوان مشاور طراحی اطلاعات لازم از قبیل فرهنگ، نحوه زندگی و ساخت بناهای روستایی کاناک را برای رنزو پیانو شرح می‌دهد. در این جزیره ۵ منطقه مقدس برای کاناک‌ها وجود دارد که از خلق، تجدید حیات می‌باشد.
• منطقه اول، اولین سنگ در میان دریاچه‌ای از نیلوفر قرار دارد، نام این سنگ ((دندان ما)) می‌باشد. که پس از زمین افتادن منجر به خلق مردم کاناک شده است.
• منطقه دوم، سنگ دوم در تراس‌های آبیاری شونده قرار دارد که در این محل کشاوزی به روش سنتی انجام می‌شود.
• منطقه سوم، محل سکونت باستانی کاناک‌ها می‌باشد. در این محل دو عنصر برای ساخت کلبه وجود دارد یکی سنگ و دیگری درخت‌های بلند نارگیل.
• منطقه چهارم، جنگلی مقدس مختص روح و مرگ می‌باشد این محل منطقه ممنوعه است دروسط این جنگل که درخت بزرگ و سرسبزی به نام بانیان قرار دارد. آن درخت ریشه‌های خودرو دارد که این نکته را بیان می‌کند، پس از مرگ انسان به حیاتی دوباره می‌رسد و بدین ترتیب مرگی وجود نخواهد داشت.
• منطقه پنجم، تجدید حیات نام دارد. حفره‌ای در روی این سنگ قرار دارد که از درون حفره دیدی به سمت دریا داریم، تجسم می‌کند روحشان پس از مرگ این نگاه را دنبال می‌کنند و پس از عبور از این حفره به دنیایی که از آن زاده شدند برمی گردند.

شکل 6-2 مرکز فرهنگی ژان