برخی از آن ها مورد اشاره قرار می گیرد.
الف- مزایای تبلیغ در مجله:
در اختیار داشتن فرصت جهت توضیح: در مجله این فرصت وجود دارد که بتوان پیامهایی که نیازمند اطلاع رسانی بیشتری هستند،به مخاطب ارایه کرد.
اعتبار در نزد خوانندگان: تحقیقات نشان می دهند که مطالبی که در مجله چاپ می شوند نسبت به مطالبی که در روزنامه درج می شوند از اعتبار بالاتری برخوردار هستند.
انتخاب مخاطب: یکی از توانمندی های مجله این است که هر مجله مخاطبان خاص خود را دارد و چناچه تبلیغ برای گروه خاصی از افراد جامعه ، با تخصص و یا نگرش و یا علاقه مندی مشترکی باشد، مجله رسانه بسیار مناسبی است.
ب- معایب تبلیغ در مجله:
از جمله معایب مجله می توان به هزینه بالای تبلیغ در آن اشاره کرد (محمدیان ، 1389 ، ص 231- 228).
2-روزنامه:روزنامه رسانه ای است که اطلاعات را روزانه و به هنگام در اختیار افراد قرار می دهد. از جمله مزایای روزنامه قابلیت انعطاف ، به هنگامی ، پوشش مطلوب بازار محلی و مقبولیت عمومی آن می باشد واز جمله معایب آن عمر کوتاه آن است چون معمولاً افراد یکبار آن را مطالعه می کنند (محمدیان ،1389 ، ص236-232 )

ب- رسانه های الکترونیک:
رسانه های الکترونیک شامل رادیو، تلویزیون و تلویزیون کابلی است. تلویزیون کابلی رسانه ای است که مشتریان برای ارتباط با آن باید حق اشتراک پرداخت نمایند و بیشتر شبکه های آن خصوصی و تجاری هستند (p457، Arens )
اکنون به بررسی برخی از رسانه های الکترونیک می پردازیم.
تلویزیون: تلویزیون به دلیل ویژگی منحصر به فردی که در ارسال پیام های تصویری به دورترین نقاط دارد، یکی از بازارهای قدرتمند در عرصه تبلیغات به شمار می آید. مهمترین مزایای تلویزیون عبارتند از ترکیب صدا ، تصویر و حرکت در این رسانه ، جاذبه برای حواس و توجه و دسترسی و پوشش بالا.
اما از جمله معایب آن هزینه زیاد تبلیغ در این رسانه، تراکم بالای تبلیغات در آن و عبور سریع تبلیغ از منظر مخاطب می باشد. (محمدیان ، 1389 ،ص 220-214 )
رادیو :تعداد شبکه های رادیویی به ویژه در سال های اخیر، مخاطبان فراوانی را به سوی این وسیله ارتباطی فراخوانده است. به گونه که می توان گفت در بسیاری از لحظه های روز تبلیغ در رادیو بسیار پر مخاطب است. از جمله مزایای تبلیغ در رادیو استفاده همگانی و عمومی از آن ، امکان گزینش عالی از نظر جغرافیائی و جمعیت شناسی و هزینه به نسبت پائین آن در مقایسه با تلویزیون می باشد. ولی این رسانه نیزخالی از عیب نیست و از معایب آن می توان به سمعی بودن صرف آن ، جلب توجه کمتر نسبت به تلویزیون و پخش سریع آگهی در آن اشاره کرد (محمدیان 1389 ، ص225-224 ).

ج- رسانه های متعامل دیجیتالی:
این رسانه به مخاطب اجازه می دهند که به طور سریع و فعال در فرآیند انتقال اطلاعات، شرکت کند. همچنین چالشی را برای تبلیغ کنندگان و آژانس های تبلیغاتی برای فرآگیری روش های جدید و خلاقانه تبلیغ به وجود آورده اند. در واقع محیط تبلیغاتی در این گونه رسانه ها به نحوی است که در آن تبلیغ به صورت گفتگو می باشد و نه یک سخنرانی یک طرفه . استفاده از اینترنت به ابتدای دهه 1960 بر می گردد. اما استفاده تجاری از آن در دهه 1980 آغاز شد. در آن زمان تعدادی از سرویس های تجاری با سرمایه گذاری روی سرویس های تابلوهای اعلانات محلی (BBSs ) شروع به تبلیغات کردند که در نتیجه توسعه آن ها تابلوهای اعلانات کشوری به وجود آمدند که امکاناتی از قبیل پست الکترونیک برای مشتریان ، کاتالوگ های خرید، اتاق های گفتگو و بازی های متعامل سازماندهی شده را ارایه می دادند. سپس شبکه های جهانی وب به وجود آمدند که شامل انبوهی از اطلاعات می باشند و در هر جای قابل دسترسی هستند (pp505-509 ، 1999، arens)
انواع تبلیغات اینترنتی:
درادامه به بررسی انواع روش های تبلیغ در اینترنت می پردازیم.
پایگاه های وب : بعضی شرکت ها برای تبلیغ کل پایگاه وب خود را به مخاطب نشان می دهند، اما باید به این نکته اشاره کرد که پایگاه وب چیزی بیش از یک تبلیغ است. در واقع پایگاه وب محلی است که در آن اطلاعاتی در مورد شرکت، محصولات و خدمات آن برای مشتریان، سهامداران و جویندگان اطلاعات عرضه می شود. پایگاه های وب معمولاً از یک صفحه اصلی و تعداد محدودی از صفحات دیگر تشکیل شده اند که مخاطب برای گرفتن اطلاعات جزئی تر به این صفحات مراجه می کند.(p515، 1999، Arens )
پرچمها : اصلی ترین شکل تبلیغات اینترنتی تبلیغات پرچم (Banner ) می باشند. پرچم یک تابلو کوچک تبلیغاتی است که در بالا یا پائین یک صفحه قرار می گیرد و هنگامی که استفاده کننده روی این پرچم کلیک کند، به پایگاه تبلیغ کننده متصل می شود.
دکمه ها : دکمه ها نوعی کوچک از پرچم ها هستند که مانند یک آیکون در صفحات وب وجود دارند و معمولاً موجب اتصال به صفحه اصلی تبلیغ کننده می شوند. تبلیغ به صورت دکمه به خاطر حجم کوچکی که دارد معمولاً ارزان است. (p518، 1999، همان منبع )
تامین های مالی : تبلیغ از طریق تامین مالی یکی دیگر از انواع تبلیغات اینترنتی می باشد که به سرعت در حال رشد است. دراین روش یک شرکت، تامین مالی تمام قسمت های پایگاه وب یک ناشر را بر عهده می گیرد و یا برای مدت کوتاهی هزینه برخی رویدادها را می پردازد ودر عوض معرفی کاملی از شرکت در پایگاه وب ناشر ارایه می گردد. (p515 ، 1999، Arense )
میان برنامه ها : تبلیغات مهیجی هستند که هنگامی که کاربر می خواهد وارد پایگاه مشخصی شود به طور ناگهانی روی صفحه ظاهر می شوند.(p517، 1999، همان منبع )
تبلیغات طبقه بندی شده: نوع دیگری از تبلیغات در حال رشد اینترنتی که فرصت مناسبی را در اختیار تبلیغ کنندگان محلی قرار می دهند، پایگاه های وب تبلیغات طبقه بندی شده هستند. بسیاری از این پایگاه های خدمات تبلیغاتی را به طور رایگان ارایه می دهند. چون توسط بعضی از شرکت ها تامین مالی می شوند. مدل این پایگاه ها بسیار شبیه به نیازمندی های روزنامه است و در آن ها می توان در مورد بیشتر محصولات و خدمات ، اطلاعات جستجو کرد که این جستجو حتی می تواند به کشور یا محل خاصی محدود شود.(p517، 1999،همان منبع )
مشکلات و مزایای استفاده از اینترنت:
از جمله مزایای استفاده از اینترنت می توان به متعامل بودن آن ، انبوه مخاطبان این رسانه ، امکان پاسخ سریع به مخاطبان و امکان ارایه اطلاعات جزئی به مخاطبان اشاره کرد. اما معایب آن بیشتر مربوط به هزینه بالای تبلیغ از اینترنت و سرعت پائین انتقال اطلاعات می شود.(p518، 1999، همان منبع)
د- رسانه های خارج از خانه :
انواع عمده تبلیغات خارج از خانه شامل تبلیغات خارج از خانه ثابت و متحرک می باشند. تبلیغات متحرک بر روی وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس ها و تاکسی ها طراحی می شوند و تبلیغات ثابت شامل پوسترها ، تبلیغات در ایستگاه های اتوبوس ، بیل برد فرودگاه ها و ترمینال ها، تابلو نتایج ورزشگاه ها و مانند این ها می شود. (p113، 1999، همان منبع) همچنین تابلوهای چند وجهی ، استند مجسمه کالاها و تابلوهای دیجیتالی از جمله دیگر وسایل تبلیغات بیرون از خانه محسوب می شوند. (محمدیان ، 1389 ، ص 246 )

شکل11-2 نمونه ای از تبلیغات خارج از خانه را نشان می دهد.

ه- پست مستقیم:
پست مستقیم یعنی ارسال پستی تبلیغات ، بدون استفاده از رسانه های تجاری برای مشتریان مورد نظر. این گونه تبلیغات می توانند شامل یک نامه ساده یا یک بسته حاوی کوپن، بروشور، نمونه و یا سایر وسایل پیشبرد باشند. پست مستقیم گران ترین رسانه از لحاظ در معرض قرار دادن هر نفر در مقابل تبلیغات می باشد. ولی با این وجود به دلیل اینکه مشتریان را به طور مستقیم و بدون رقابت با تبلیغات دیگر مورد هدف قرار می دهد، به عنوان مؤ ثرترین رسانه شناخته می شود. (p113، 1999، همان منبع)
و- رسانه های دیگر:
پیشرفت تکنولوژی موجب بوجود آمدن رسانه های تبلیغاتی جدیدی می شود. فیلم های ویدیوئی و دیسکتهای کامپیوتری از دیگر انواع رسانه های تبلیغاتی هستند. همچنین تلفن های کامپیوتری که قابلیت پخش پیام های از قبیل ضبط شده را دارند وهنگامی که مخاطب پشت خظ قرار می گیرد تا لحظه و صل شدن به فرد مورد نظر پیام هایی را برای او پخش می کنند، یکی دیگر از رسانه های تبلیغاتی محسوب می شوند. (p116 ، 1999، همان منبع)
توزیع
توزیع به زبان ساده یعنی رساندن محصول مورد نظر مشتری در زمان مطلوب به مکان مورد نظر . گستردگی حوزه توزیع و نقش آن در بازاریابی شرکت ها و موفقیت آن ها باعث شده تا به این عنصر آمیخته بازار یابی توجه خاصی شود(روستا،ونوس،ابراهیمی 1376 ،ص287 ).
کانال های توزیع:
کانالهای توزیع شبکه های سازمان یافته ای (سیستم هایی ) هستند، متشکل از سازمان ها و آژانس های مختلف که با کمک یکدیگر همه فعالیت های لازم برای ارتباط بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان را برای نیل به اهداف بازار یابی انجام می دهد. (p5 ،1996، Berman) به همین منظور کانال های توزیع یک سری وظایف را انجام می دهند که عبارتند از:
جمع آوری اطلاعات: جمع آوری اطلاعات در مورد محیط بازار و نیروهای موجود در بازار.
تبلیغات: تهیه و پخش و نشر اطلاعات ترغیب کننده درباره کالا.
تماس:جستجو و برقراری ارتباط با خریداران بالقوه.
انطباق : شکل دادن و جور کردن کالا با نیازهای خریدارن. این کار شامل تولید،درجه بندی ، مونتاژ و بسته بندی نیز می شود.
مذاکره:دستیابی به توافق بر سر قیمت و سایر شرایط معامله به نحوی که امکان تصریف و مالکیت کالا فراهم گردد.
توزیع فیزیکی کالا: که شامل حمل ونقل و انبار کردن کالا می شود.
تامین مالی : تامین وجوه و استفاده از آن برای تامین هزینه های توزیع.
مخاطره پذیری: قبول مخاطرات مربوط به انجام کار توزیع (کاتلر ، ترجمه فروزنده 1376 ، ص 489 ).
واسطه های بازاریابی :
واسطه ها مؤسساتی هستند که آجرهای ساختمان کانال بازاریابی را تشکیل میدهند. واسطه ها شامل تمام مؤسساتی می باشند که مالکیت کالا و یا خود کالارا در کانال توزیع منتقل می کنند. واسطه هایی که کالا را می خرند و سپس به فروش می رسانند تاجر نامیده می شوند. اما کلمه واسطه به مؤسساتی که مالک کالا نمی باشند و فقط مالکیت کالا را منتقل می نمایند نیز اطلاق می شود . درادامه به بررسی انواع واسطه های بازار یابی می پردازیم (اسماعیل پور 1376 ، ص 362 )
عمده فروشها : واسطه هائی هستند که کالا را به یک واسطه دیگر و یا استفاده کننده صنعتی می فروشند . عمده فروش ها ممکن است کالا را از یک واسطه دیگر و یا از تولید کننده خریداری کرده باشند.
واسطه های تاجر: این واسطه ها را می توان به نام های مختلف خطاب کرد ولی معمولاً آن ها را عمده فروشی می نامند. آن ها همچنین به نامهای بنکدار،توزیع کننده و یا شرکت های تجاری نیز خوانده می شوند. در کانال های کوتاه بازاریابی، تولید کننده کالای خود را به عمده فروشی می فروشد و عمده فروشی نیز آن را به خرده فروشان می فروشد، معمولاً بنکدار نامیده می شوند. در کانال های بزرگتر و یا حتی کشورها را دارا هستند. آن ها معمولاً کالاها را از تولید کننده می خرند و به عمده فروش های کوچکتر می فروشند. (اسماعیل پور1376 ،ص363 ).
واسطه نماینده : بعضی از واسطه ها در انتقال مالکیت کالا نقش مهمی دارند، هر چند که خود ، مالک کالا نمی شود. این واسطه ها شامل دلالها و نمایندگان فروش هستند که ارتباطی دراز مدتی با تولید کنندگان دارند و اساساًبه عنوان نیروهای فروش تولیدکننده عمل می کنند. مهمترین واسطه نماینده در بازاریابی بین المللی نماینده یا کارگزار می باشد. این نمایندگان محصولات تولیدکننده را در ازای دریافت کمیسیون فروش به خریداران عرضه می کنند. نماینده معمولاً فعالیت های تبلیغاتی را نیز در بازارهای خارجی بر عهده دارد. استفاده از این نوع نمایندگان به تولید کننده این امکان را می دهد که بدون درگیر شدن با مشکلات مدیریتی و هزینه تاسیس یک سازمان فروش محلی از متخصصین و پرسنل فروشی محلی استفاده کند. (همان منبع 1376 ، ص 364 )
خرده فروشان: